ΓΥΝΑΙΚΑ
Είναι αλήθεια ότι ένα σπουδαίο γεγονός, μια ιδέα, ένα ιδανικό ή έναν αγώνα
πρέπει να το μνημονεύουμε στην καθημερινότητά μας και όχι μόνο την ημέρα του
χρόνου που είναι αφιερωμένη σε αυτό. Συχνά όμως μια παγκόσμια ημέρα δίνει το
έναυσμα να εστιάσουμε λίγο περισσότερο σε ένα θέμα και έτσι λοιπόν, με αφορμή
την παγκόσμια η μέρα της γυναίκας ο Μάρτιος της Λέσχης είναι «Γένος Θηλυκού».
Ο ανδροκρατούμενος κατά κανόνα κινηματογραφικός φακός απαθανάτισε τη
γυναικεία ομορφιά, τη σαγηνευτική της φύση και τον ερωτισμό της, προβάλλοντας
αναπόφευκτα πάνω στην εικόνα της όλες τις φοβίες, τις φαντασιώσεις και τις
στερεότυπες ιδέες του για αυτή. Πέρα όμως από ερωτικό αντικείμενο η γυναίκα, το
θηλυκό, το ωραίο φύλο, το αδύναμο φύλο ή όπως αλλιώς χαρακτηρίζεται κατά καιρούς, δεν παύει να
είναι ανθρώπινο ον, και όπως κάθε ανθρώπινο ον είναι πολυσχιδές, πολυδιάστατο
και μοναδικό.
Το αφιέρωμα αυτό επιχειρεί μια κάπως πιο διαφορετική προσέγγιση της
γυναικείας υπόστασης, ξεγλιστράει από το «κλισέ» του ζευγαριού «θηλυκό -
αρσενικό» και αποστασιοποιείται από την ερωτική της φύση, προβάλλοντας άλλες
πτυχές της, πιο σκοτεινές, πιο τραγικές,
πιο ανθρώπινες. Ξεκινώντας με το οσκαρικό ψυχογράφημα δύο γυναικών του Τζόσεφ Μάνκιεβιτς, το ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ (2/3)
αποκαλύπτει την αδίστακτη πλευρά του γυναικείου νου, που υποκινείται από την
υπέρμετρη φιλοδοξία και τη ματαιοδοξία της αναγνώρισης.
Ένα άλλο δίδυμο, πιο μυστηριώδες και πιο δολοφονικό, μετουσιώνει τη γυναίκα
θύμα σε γυναίκα θύτη, έχει μείνει στην ιστορία ως το φιλμ νουάρ που
συναγωνίζεται και ίσως ξεπερνά τις ταινίες του Χίτσκοκ και δεν είναι άλλο από
τις ΔΙΑΒΟΛΟΓΥΝΑΙΚΕΣ (23/3) του Ανρί Ζορζ Κλουζό. Αντίθετα, η φαντασιόπληκτη
Μπεατρίς και η εσωστρεφής Ντονατέλα, τρόφιμοι ψυχιατρικής κλινικής, ακροβατούν
στα όρια της λογικής και της τρέλας στο ξέφρενο road movie του Πάολο Βίρτζι H ΤΡΕΛΗ ΧΑΡΑ (30/3).
Στο αφιέρωμα αυτό έχει επάξια θέση και η τετραπέρατη θηλυκή πεντάδα του
Τζαφάρ Παναχί, μέσα από την γλυκόπικρη ταινία του OFFSIDE (16/3), όπου με χιούμορ, οργή και σπιρτάδα εκθέτει το
πρόβλημα των δικαιωμάτων της γυναίκας στη σημερινή ιρανική κοινωνία. Τέλος, στο
αποκορύφωμα του δράματος δεσπόζει η τραγική γυναίκα, μάνα, σύζυγος, αδερφή, κόρη, η γυναίκα θύμα πολέμου, μέσα από την βαθιά αντιπολεμική και διαχρονική
τραγωδία του Ευριπίδη, ειδομένη από την καθηλωτική ματιά του Μιχάλη Κακογιάννη
και τις ΤΡΩΑΔΕΣ του (9/3).
ΜΑΡΤΙΟΣ
ΠΕΜΠΤΗ 02 ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Όλα για την Εύα – All About Eve [1950]
σκηνοθεσία: Joseph L. Mankiewicz
παίζουν: Bette Davis, Anne Baxter, George
Sanders
διάρκεια: 138 λεπτά
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4
ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 09
ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Τρωάδες - The Trojan Women [1971]
σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης
παίζουν: Katharine
Hepburn, Vanessa Redgrave, Ειρήνη Παππά
διάρκεια: 105 λεπτά
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4
ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 16
ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Offside [2006]
σκηνοθεσία: Jafar Panahi
παίζουν: Sima Mobarak-Shahi, Shayesteh Irani
διάρκεια: 93 λεπτά
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4
ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 23
ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Οι Διαβολογυναίκες - Les diaboliques [1955]
σκηνοθεσία: Henri-Georges Clouzot
παίζουν: Simone Signoret, Véra Clouzot
διάρκεια: 116 λεπτά
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4
ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 30
ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Η Τρελή Χαρά – La Pazza Gioia [2016]
σκηνοθεσία: Paolo Virzì
παίζουν: Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti
διάρκεια: 118 λεπτά
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4
ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
www.filmhouse.gr
ΠΕΜΠΤΗ 02 ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Όλα για την Εύα – All About Eve [1950]
σκηνοθεσία: Joseph L. Mankiewicz
παίζουν: Bette Davis, Anne Baxter,
George Sanders
διάρκεια:
138 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Μια ντίβα του Broadway περιβάλλεται από τη δική της αυλή και δεν γνωρίζει πόσο εύθραυστος είναι ο κόσμος της, μέχρι τη στιγμή που εισβάλλει δυναμικά σε κάθε πτυχή της ζωής της μια ανταγωνίστρια με τη μάσκα της θαυμάστριας και βάζει μπρος το υποχθόνιο σχέδιό της.
Το All About Eve είναι ένα ψυχολογικό δράμα με έντονα στοιχεία μαύρης κωμωδίας και αποτελεί το ευφυές ψυχογράφημα δύο γυναικών που καταλήγουν αντίπαλες drama queens στη θεατρική σκηνή των φιλοδοξιών τους. Παράλληλα είναι μια διατριβή πάνω στις ανθρώπινες νευρώσεις και στις σκοτεινές προθέσεις που διέπουν τις σχέσεις των ανθρώπων.
Ο Mankiewicz βασίστηκε στο διήγημα “The Wisdom of Eve” της Mary Orr και έγραψε ένα υποδειγματικό σενάριο με ανεπανάληπτους χαρακτήρες και εκπληκτικούς διαλόγους. Με τη λιτή δε σκηνοθεσία του, εστιάζει στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών με τρόπο που παρασύρει στο συναίσθημα της κάθε στιγμής και καθηλώνει!
Προτάθηκε για 14 βραβεία Όσκαρ (ρεκόρ υποψηφιοτήτων) αποσπώντας τελικά 6, μεταξύ των οποίων, καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και Β’ ανδρικού ρόλου. Το 1997 χαρακτηρίστηκε από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου ως η 16η καλύτερη ταινία όλων των εποχών.
ΠΕΜΠΤΗ 09 ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Τρωάδες - The Trojan Women [1971]
σκηνοθεσία:
Μιχάλης Κακογιάννης
παίζουν: Katharine Hepburn, Vanessa
Redgrave, Ειρήνη Παππά
διάρκεια:
105 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
κατάλληλο από 17
ετών
Μετά την πτώση της Τροίας οι αιχμάλωτες γυναίκες περιμένουν να επιβιβαστούν
στα πλοία που θα τις μεταφέρουν στην Ελλάδα. Ανάμεσά τους, η βασίλισσα Εκάβη
που θρηνεί το χαμό της οικογένειας και της πόλης της και η χήρα του Έκτορα, η
Ανδρομάχη, η οποία πρόκειται να αντιμετωπίσει ακόμα μια τραγωδία, καθώς οι
νικητές σκοτώνουν το νεαρό σε ηλικία γιο της. Και ενώ ο Μενέλαος συναντά την
άπιστη Ελένη, την αιτία αυτού του πολέμου, η μάντισσα Κασσάνδρα προμηνύει τα
κακά που θα βρουν τους νικητές στο δρόμο για την πατρίδα.
Οι Τρωάδες είναι η ιστορία μιας γυναίκας που έχασε τους γιους της και
βλέπει να χάνονται και οι κόρες της. Αυτή η γυναίκα θα μπορούσε να υπάρχει και
σήμερα. Ο Ευριπίδης έγραψε τις Τρωάδες για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο.
Νιώθοντας φρίκη από τη σφαγή που διέπραξαν οι Αθηναίοι στη Μήλο, ήθελε –
χρησιμοποιώντας τον πόλεμο της Τροίας – να αφυπνίσει τους συγχρόνους του
ενάντια στον μιλιταρισμό, στον πόλεμο και στην καταπίεση. Ο Ευριπίδης, ακόμη κι
αν επρόκειτο να πληρώσει με εξορία το κουράγιο του, τόλμησε να βγάλει μια
κραυγή εξέγερσης.
«Φτιάχνοντας αυτή την ταινία, ήθελα να ταυτίσω την δική μου κραυγή με την
δική του, επειδή και σήμερα πρέπει να αφυπνισθούν οι άνθρωποι.» (Μ.
Κακογιάννης).
ΠΕΜΠΤΗ 16 ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Offside [2006]
σκηνοθεσία:
Jafar Panahi
παίζουν:
Sima Mobarak-Shahi, Shayesteh Irani
διάρκεια:
93 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος
-- 4 ευρώ
είσοδος
ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
Έχοντας ως Δούρειο Ίππο το
Ποδόσφαιρο, ο ακτιβιστής Ιρανός σκηνοθέτης Τζαφάρ Παναχί καταφέρνει να μας
ενημερώσει για τα πλείστα κακώς κείμενα προσπαθεί το Ιράν να κρύψει κάτω από τα
–περσικά- χαλιά του. Έξι γυναίκες, μεταμφιεσμένες σε άνδρες με σκοπό να
μπορέσουν να παρακολουθήσουν τον προκριματικό αγώνα μεταξύ Ιράν και Μπαχρέιν
για τα τελικά του παγκοσμίου κυπέλλου ποδοσφαίρου του 2006, γίνονται αντιληπτές
και συλλαμβάνονται. Παρόλα αυτά, δεν το βάζουν κάτω και θα χρησιμοποιήσουν κάθε
μέσο που διαθέτουν για να βιώσουν την εξέλιξη του παιχνιδιού.
Οι πρωταγωνίστριες μετατρέπονται
σε σύγχρονες «Καλλιπάτειρες», και τονίζουν το ανισοβαρές και οξύμωρο status quo
μίας ανδροκρατούμενης κοινωνίας που απέχει παρασάγγας από την οποιαδήποτε μορφή
ηθικής και δικαιοσύνης. Η κάμερα είναι μονίμως στο χέρι και η ταινία γυρίστηκε
κατά τη διάρκεια του πραγματικού αγώνα, αποκλειστικά με ερασιτέχνες ηθοποιούς.
Το φιλμ απέσπασε πολλά βραβεία
και υποψηφιότητες, με κορυφαία στιγμή του την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ
Βερολίνου του 2006.
ΠΕΜΠΤΗ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Οι Διαβολογυναίκες - Les diaboliques [1955]
σκηνοθεσία: Henri-Georges Clouzot
παίζουν: Simone Signoret, Véra
Clouzot
διάρκεια:
116 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Η εξαπατημένη αδύναμη σύζυγος και
η μυστηριώδης αισθησιακή ερωμένη, δολοφονούν το σαδιστή διευθυντή ενός
σχολείου, που είναι σύζυγος της πρώτης και εραστής της δεύτερης και ρίχνουν το
πτώμα στη βρώμικη πισίνα. Όταν αδειάζουν την πισίνα το πτώμα λείπει...
Ένα από τα καλύτερα και πλέον
πεσιμιστικά φιλμ νουάρ στην ιστορία του σινεμά και ένα απ’ τα κορυφαία έργα του
γαλλικού κινηματογράφου. Βασίζεται στη νουβέλα των Pierre Boileau και Thomas
Narcejac «Celle qui n’ était plus», τα δικαιώματα της οποίας είχε ζητήσει και ο
Άλφρεντ Χίτσκοκ αλλά τον πρόλαβε ο Κλουζό. Λέγεται μάλιστα ότι σκηνοθέτησε το
«Ψυχώ» για να πάρει πίσω τον τίτλο του μετρ της αγωνίας! Για την ιστορία ο
Χίτσκοκ κατάφερε και πήρε τα δικαιώματα άλλης νουβέλας των δύο συγγραφέων κι
έτσι προέκυψε το Vertigo.
Οι συνεχείς ανατροπές στην πλοκή
και η μουντή ατμόσφαιρα, με τη βοήθεια της υπέροχης ασπρόμαυρης φωτογραφίας,
της έξυπνης αξιοποίησης των ντεκόρ και της αντικατάστασης της μουσικής
επένδυσης από φυσικούς ήχους, συνθέτουν ένα μνημειώδη ογκόλιθο, που
παρακολουθείται με κομμένη την ανάσα, ενώ οι δύο πρωταγωνίστριες βγάζουν
καταπληκτική χημεία μεταξύ τους, ενσαρκώνοντας δύο εκ διαμέτρου αντίθετους
χαρακτήρες.
Η ταινία αυτή στο πέρασμα του χρόνου καθόρισε την έννοια του
θρίλερ και προσέφερε παράδειγμα προς μίμηση σε άπειρες ταινίες του είδους.
ΠΕΜΠΤΗ 30 ΜΑΡΤΙΟΥ
21.30 Η Τρελή Χαρά – La Pazza Gioia [2016]
σκηνοθεσία:
Paolo Virzì
παίζουν:
Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti
διάρκεια:
118 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Η ταινία περιστρέφεται γύρω απο δύο γυναίκες, την Ντονατέλα και την
Βεατρίκη, οι οποίες είναι τρόφιμοι της ίδιας ψυχιατρικής κλινικής. Αν και προέρχονται από τελείως διαφορετικούς
κόσμους, όταν τους δίνεται η ευκαιρία να δραπετεύσουν απο την κλινική, ενώνουν
τις δυνάμεις τους και ξεκινούν ένα απίστευτο ταξίδι στην ιταλική εξοχή.
Ο Πάολο Βίρτζι είναι γνωστός στο κοινό για το ιδιαίτερο στυλ του, ειδικά
για τον τρόπο απεικόνισης των γυναικείων χαρακτήρων του. Μέσα στα πλαίσια της
κωμωδίας καταφέρνει να τονίσει όχι μόνο τη γυναικεία δύναμη, αλλά και τον
αντίκτυπο που έχουν οι ψυχικές διαταραχές στην ψυχοσύνθεση και την
καθημερινότητα των χαρακτήρων, καθώς και την ομορφία που κρύβουν μέσα τους οι
ατέλειές μας.
Η ταινία ήταν υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας στα Ευρωπαικά Βραβεία Κινηματογράφου, Καλύτερου Σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ του Σικάγο και έχει κερδίσει βραβεία κοινού σε διάφορα φεστιβάλ κινηματογράφου στην Ευρώπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου