ΣΥΝΕΒΗ ΣΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ
Στον απόηχο των γιορτών αλλά με διάχυτη ακόμα τη γιορτινή διάθεση, η νέα
κινηματογραφική σεζόν της Λέσχης υποδέχεται το 2017 με ένα μικρό «φόρο τιμής»
στο Χρόνο. Επιστημονικά ο χρόνος ορίζεται ως ένα μη χωρικό γραμμικό συνεχές στο
οποίο τα γεγονότα συμβαίνουν με εμφανώς μη αναστρέψιμη τάξη, το οποίο στην
καθομιλουμένη σημαίνει ότι, ο χρόνος κυλάει με τον ίδιο πάντα ρυθμό και μόνο
προς μια κατεύθυνση - από το παρελθόν προς το μέλλον.
Ο κινηματογράφος όμως, με τις άπειρες αφηγηματικές ικανότητές του και με κυρίαρχο
όργανο το μοντάζ αλλάζει τον ορισμό και τα όρια του χρόνου. Όπως είχε πει και ο
Αλαίν Ρεναί «το σινεμά είναι η τέχνη του να παίζεις με τον χρόνο». Έτσι, ανάλογα με τη διάθεση και το ύφος του
κάθε δημιουργού βλέπουμε να συρρικνώνεται ο χρόνος σε μερικά δευτερόλεπτα ή
αντίθετα να γίνεται απόλυτα ρεαλιστική καταγραφή του. Ένα δραματικό δεκάλεπτο
μπορεί να μοιάζει σαν μια στιγμή, ενώ ένα δευτερόλεπτο να φαίνεται σαν αιώνας.
Μπορεί να δώσει στον θεατή την αίσθηση του χρόνου που περνά, του χρόνου που χάνεται
και της σχέσης μεταξύ αυτών των στιγμών. Μπορεί ακόμα να κάνει ταξίδια στο
χωροχρόνο και να ανακαλέσει ξεχασμένες μνήμες και εμπειρίες.
Η ενότητα αυτή είναι αφιερωμένη στην κινηματογραφική απεικόνιση μιας
ημέρας, μια ιστορία δηλαδή που εκτυλίσσεται σε μία μόνη ημέρα, «συμπυκνώνεται»
σε μια δίωρη ταινία άλλοτε με έντονη δόση φαντασίας και άλλοτε με απόλυτα
ρεαλιστική διάθεση, ξεκινώντας από την πιο απολαυστικά μακρόχρονη ημέρα του
παγκόσμιου κινηματογράφου, την χιλιοειδομένη
και πολυαγαπημένη ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΜΑΡΜΟΤΑΣ (5/1) του Χάρολντ Ράμις, ενώ
ακολουθεί το αλληγορικό γουέστερν του 1952 ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΘΑ ΣΦΥΡΙΞΕΙ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ
(12/1) του Φρεντ Τσίνεμαν. Σχεδόν σε απόλυτο συγχρονισμό του κινηματογραφικού
με τον πραγματικό χρόνο κατατάσσεται δικαίως ως μία από τις σημαντικότερες
ταινίες που έχουν γυριστεί και σίγουρα η καλύτερη του είδους της. Το αγωνιώδες
road movie με οδηγό τον Τομ Χάρντι, LOCKE (19/1) του Στίβεν Νάιτ, είναι ένα εξαιρετικό δείγμα
ταινίας σε πραγματικό χρόνο, που παρά την κλειστοφοβική του διάθεση, καθηλώνει
το θεατή και τον παρασύρει σε ένα υπαρξιακό ταξίδι αγωνίας και ανατροπών.
Τέλος, το κλασσικό πια ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΙΤΙΑ (26/1) του Νίκολας Ρέι, μέσα από
τα γεγονότα μιας μέρας και την ιστορία μιας ομάδας προβληματισμένων εφήβων,
ασκεί έντονη κριτική πάνω στον αμερικανικό τρόπο ζωής, έχοντας λάβει θρυλική
υπόσταση χάρη στην ερμηνεία του Τζέιμς Ντιν.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
ΠΕΜΠΤΗ 05 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Η Μέρα της Μαρμότας - Groundhog Day [1993]
σκηνοθεσία: Harold Ramis
παίζουν: Bill Murray, Andie
MacDowell, Chris Elliott
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Το Τρένο θα Σφυρίξει Τρεις Φορές - High Noon [1952]
σκηνοθεσία: Fred Zinnemann
παίζουν: Gary
Cooper, Grace Kelly, Lee Van Cliff
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Σε Λάθος Χρόνο - Locke [2013]
σκηνοθεσία: Steven Knight
παίζουν: Tom Hardy,
Olivia Colman, Ruth Wilson
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
ΠΕΜΠΤΗ 26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Επαναστάτης χωρίς αιτία - Rebel Without a Cause [1955]
σκηνοθεσία: Nicholas Ray
παίζουν: James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo
χώρος - Εργατικό Κέντρο / ώρα -- 21:30 / είσοδος -- 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη -- για νέους κάτω των 18 ετών
www.filmhouse.gr
ΠΕΜΠΤΗ 05 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Η Μέρα της Μαρμότας - Groundhog Day [1993]
σκηνοθεσία: Harold Ramis
παίζουν: Bill Murray, Andie MacDowell, Chris Elliott
διάρκεια: 101 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο
Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Ο Phil Connors, ένας υπερόπτης και εγωκεντρικός μετεωρολόγος της τηλεόρασης
πηγαίνει σε μια κωμόπολη της Πενσυλβάνια για να καλύψει την ετήσια Μέρα της
Μαρμότας, ένα παραδοσιακό έθιμο της περιοχής. Εκεί διαπιστώνει ότι βιώνει την
ίδια μέρα ξανά και ξανά!
Ο Harold Ramis εκμεταλλεύεται στο έπακρο το πανέξυπνο σενάριο του ιδίου και
του Danny Rubin με την ευρηματική πλοκή, τους σπιρτόζικους διαλόγους και το
κυνικό χιούμορ. Το αποτέλεσμα; Μια αισθηματική κωμωδία με αίσθηση παραμυθιού
και εξαιρετικές ερμηνείες, που δεν κουράζει σε κανένα σημείο με την ατέρμονη
επανάληψη της ίδιας μέρας… της ίδιας μέρας… της ίδιας μέρας…
Η ταινία ανέδειξε τον Murray, έναν μέχρι τότε σπουδαίο μεν αλλά
δευτεροκλασάτο ηθοποιό, σε αστέρα, ενώ η δημοτικότητα και η κριτική της αποδοχή
που αυξήθηκαν σημαντικά με το πέρασμα του χρόνου κληροδότησαν την παγκόσμια
λαϊκή κουλτούρα με έναν νέο όρο: «Η Μέρα της Μαρμότας» σημαίνει μια διαρκώς
επαναλαμβανόμενη κακή κατάσταση.
Βραβεύτηκε με το BAFTA Πρωτότυπου Σεναρίου και το 2006 επελέγη από τη
Βιβλιοθήκη του Αμερικάνικου Κογκρέσου (τμήμα του Εθνικού Μητρώου
Κινηματογράφου) ως πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά σημαντική.
ΠΕΜΠΤΗ
12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Το Τρένο θα Σφυρίξει Τρεις Φορές - High Noon [1952]
σκηνοθεσία: Fred Zinnemann
παίζουν: Gary Cooper, Grace Kelly, Lee Van Cliff
διάρκεια: 85 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο
Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Λίγο μετά το γάμο του και λίγο πριν την απόσυρσή του, σερίφης Γουίλ Κέιν
λαμβάνει μια ειδοποίηση ότι περίπου σε μιάμιση ώρα, το τρένο που φτάνει στη
μικρή πόλη, θα μεταφέρει τον κακοποιό που ο ίδιος είχε καταδικάσει σε θάνατο
άλλα ο κυβερνήτης του έδωσε χάρη και αποφασίζει να μείνει στην πόλη, η οποία του
χρωστάει την εξυγίανση της, για να την υπερασπιστεί.
Ο διωγμένος από το Χόλυγουντ σεναριογράφος και συμπαραγωγός Καρλ Φόρμαν,
παραδίδει μια ξεκάθαρη αλληγορία για το πολυκερδές κινηματογραφικό σύστημα που
δεν μπορεί να προστατέψει τους ανθρώπους του, ο ταλαντούχος Φρεντ Τσίνεμαν
φιλοτεχνεί ένα γουέστερν για όλους εκείνους που δεν τους αρέσουν τα γουέστερν
και ο Γκάρυ Κούπερ συνθέτει ένα ρόλο που θα τον ακολουθεί για πάντα.
Σχεδόν σε απόλυτο συγχρονισμό του κινηματογραφικού με τον πραγματικό χρόνο,
με εντυπωσιακή και ταυτόχρονα επαναστατική κινηματογράφηση, με τη χρήση
διαφόρων οπτικών τεχνασμάτων, όπου τα κάδρα εναλλάσσονται με γρήγορους ρυθμούς,
οι χρονοδείκτες πάντα παρόντες, προκαλούν την ένταση με τους συνεχής τους
χτύπους, η ταινία αποτελεί την αποθέωση της συγχρονισμένης γραμμικής αφήγησης.
Υπό τους ήχους της κλασσικής εμβληματικής μουσικής επένδυσης, κατατάσσεται
δικαίως ως μία από τις σημαντικότερες ταινίες που έχουν γυριστεί και σίγουρα η
καλύτερη του είδους της, με αδιαμφισβήτητη καλλιτεχνική και ιστορική αξία στην
ιστορία του παγκόσμιου σινεμά.
ΠΕΜΠΤΗ 19
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Σε Λάθος Χρόνο - Locke [2013]
σκηνοθεσία: Steven Knight
παίζουν: Tom Hardy, Olivia Colman, Ruth Wilson
διάρκεια: 85 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο
Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Ο 40χρονος πολιτικός μηχανικός Αϊβαν Λοκ μπαίνει στο αυτοκίνητό του ένα
βράδυ μετά τη δουλειά και βιάζεται να φτάσει στον προορισμό του. Το μεγάλο ματς
του πρωταθλήματος παίζεται απόψε - οι δύο γιοι του τον περιμένουν να το δουν
μαζί, η γυναίκα του έχει ετοιμάσει το αγαπημένο του ποδοσφαιρικό τζανκ φουντ
και φοράει τη φανέλα της ομάδας. Μόνο που ο Λοκ δεν επιστρέφει σπίτι. Ούτε θα
βρίσκεται το επόμενο πρωί στο εργοτάξιο, στο μεγάλο κατασκευαστικό έργο που
μήνες επέβλεπε, για να εγγυηθεί την περιεκτικότητα τσιμέντου, την ανθεκτικότητα
του σκυροδέρματος.
Φεύγοντας από το γραφείο πήρε μία απόφαση κι ό,τι κι αν συμβεί εκείνο το
βράδυ, θα την κρατήσει. Γιατί ένας άντρας πρέπει να αντιμετωπίζει κατά μέτωπο
τα λάθη του, να βρίσκει λύσεις και να αναλαμβάνει τις συνέπειες. Ο,τι ακολουθεί
είναι ένα 85λεπτο road movie, Μπέρμινγχαμ-Λονδίνο, με οδηγό έναν άντρα
αποφασισμένο να ρισκάρει τα πάντα, κι ένα κινητό τηλέφωνο στο παρμπρίζ του
αυτοκινήτου, μέσα από το οποίο διευθετεί ολόκληρη τη ζωή του.
Ο σεναριογράφος Στίβεν Νάιτ («Επικίνδυνες Υποσχέσεις», «Βρόμικα Ομορφα
Πράγματα»), στη δεύτερη σκηνοθετική του απόπειρα, υπογράφει ένα συναρπαστικό
κινηματογραφικό πείραμα: ένας άντρας, ένα αυτοκίνητο, ένα τηλέφωνο. Ενα
αγωνιώδες road movie που εξελίσσεται σε πραγματικό χρόνο, με όχημα ένα
καλογραμμένο σενάριο-δυναμίτη (μέσα στην απλότητά του) κι έναν ηθοποιό που
κρατά σταθερά το τιμόνι και το βλέμμα κλειδωμένο στον προορισμό, επιτρέποντάς
μας μόνο την υποψία ότι τα φρένα είναι σπασμένα.
Βραβεύτηκε με το BAFTA Πρωτότυπου Σεναρίου το 2014
ΠΕΜΠΤΗ 26
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Επαναστάτης χωρίς αιτία - Rebel Without a Cause [1955]
σκηνοθεσία: Nicholas Ray
παίζουν: James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo
διάρκεια: 111 λεπτά
χώρος προβολής – αμφιθέατρο
Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο
ώρα προβολής --
21:30
είσοδος -- 4 ευρώ
είσοδος ελεύθερη --
για νέους κάτω των 18 ετών
Ο Τζίμι Σταρκ ένα νεαρό αγόρι, καινούργιο σε μια μικρή πόλη, ερωτεύεται την πιο δημοφιλή κοπέλα του σχολείου, έρχεται σε σύγκρουση με τους νταήδες της τάξης του και οδηγείται σε μια παρορμητική αυτοκαταστροφική εξέγερση ως κρατούμενος στο αστυνομικό τμήμα, με την κατηγορία της δημόσιας μέθης.
Η ταινία καταπιάνεται με το θέμα της υπαρξιακής αποσύνθεσης της νεολαίας, την ηθική παρακμή της, την αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων στη δεκαετία του πενήντα, κριτικάρει δριμύτατα τον γονεϊκό αυταρχισμό και εκθέτει το χάσμα μεταξύ των γενεών. Αποτελεί στροφή στη θεματική του Νίκολας Ρέι, που μέχρι εκείνη την περίοδο δημιουργούσε ταινίες με θέμα τον κόσμο της παρανομίας σε μεγάλα αστικά κέντρα.
Ταινία-σταθμός της δεκαετίας του '50, τόσο ως προς τη συγκρότηση του star system του Χόλυγουντ, όσο και για τη θεματική της νεανικής οργής έναντι της γονεϊκής αποτυχίας. Αξεπέραστη η αρχιτεκτονικών διαστάσεων σκηνοθεσία του Νίκολας Ρέι, όπου μέσα σε μια «κινηματογραφική» ημέρα έρχονται τα πάνω κάτω. Η ταινία σήμερα έχει λάβει θρυλική υπόσταση χάρη στην ερμηνεία του Τζέημς Ντιν, ο οποίος πέθανε πριν την πρεμιέρα της στους κινηματογράφους.
Το 1990 η ταινία επελέγη από τη Βιβλιοθήκη του Αμερικάνικου Κογκρέσου ως
τμήμα του Εθνικού Μητρώου Κινηματογράφου ως πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά
σημαντική. Το 1998 το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου κατέταξε την ταινία
στην 59η θέση στη λίστα με τις 100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου